zaterdag 22 december 2012

Velomobiel Test Verslag: Alligt Alleweder 6, WAW, (Sunrider)

Na de Orca ingeleverd te hebben bij Flevobike, ga ik naar Alligt voor testritten in de Sunrider, Alleweder en WAW.

Over de Sunrider kan ik kort zijn, die was er helaas niet en dus heb ik er niet in gereden. Omdat ik tweedehands wil met weinig onderhoud en de oude Sunrider een open derailleur heeft (elke week schoonmaken, aaaaah), valt hij eigenlijk al af. Het achterwiel dubbelzijdig opgehangen en dat is niet handig bij een bandenwissel. Bovendien vrees ik dat hij qua rijeigenschappen erg op de Orca lijkt, en die is ook afgevallen. Alligt begrijpt het goed en stuurt aan op electrisch ondersteunde Sunriders. Voor anderen misschien een prima fiets, maar ik wil juist op eigen kracht iets sneller.


De Alleweder 6

...en dus stap ik in de Alleweder 6, haha. Dit blijkt de traagste velomobiel te zijn die ik test. Klep open en stap maar in. Je zit relatief hoog, kijkt rustig in het rond en de Alleweder vindt 27.5km/h echt wel snel genoeg. Hard gaan? Wat een onzin lijkt ze te zeggen. Geniet van de omgeving, zit lekker droog en neem de picknickmand mee. Relax!

De afwerking is simpel en niet te vergelijken met de Orca. Die is dan wel duurder, maar ik vind dat er heel veel meer fiets geleverd wordt.

Ik begin te fietsen en zie een geniepig paadje tussen betonblokken door de dijk op en dan een scherpe bocht. Relax, de zon schijnt en met deze fiets moet dat lukken. Rustig sturen en ja hoor, hop de dijk op en rijden maar.

Lachen deze fiets, vlinders, peace, flowerpower, 2CV, maar niet voor mij.

Rohloffnaaf (2)
Nog even over de Rohloffnaaf. Behalve in de Orca (zie vorige blog) zat die ook in de geteste Alleweder. Met dezelfde problemen als bij de Orca. Als ik het Internet-enthousiasme moet geloven dan zal het wel aan mij liggen. Ook toeval dat de twee traagste fietsen een Rohloff naaf hebben? Of is dat toch meer weerstand in de naaf?


De WAW

Waaaaaw. Op het asfalt geplakt, laag, heel laag. Keihard hobbelen want achter niet geveerd. Gaaaan! Als de Alleweder een 2CV is, dan is dit een Formule 1. Afwerking? Wat een onzin. Snotgeel plastic van binnen schijnt de ideale combi van stijfheid, gewicht en prijs te zijn, inmiddels weet ik dat het aramide (kevlar) is. Luxe is alleen maar gewicht, er zit niet eens verlichting op. Een derailleur voor? Dat is voor zwakkelingen, gewoon 1 reusachtig blad en pompen met die benen. Het zitje is een bij elkaar gevouwen geval, kan bijna niet goed zijn denk ik. Ik wurm me in dit racemonster (de WAW is niet voor dikke mensen) en dan blijkt het stoeltje als gegoten te zitten.

De WAW heeft een fraai ontwerp met een klein frontaal oppervlak en oogt echt als een snelle velomobiel. Een handigheidje is dat hij in delen uitneembaar is, makkelijk voor vervoer of opslag. Ik zal dat niet gebruiken. De delen maken wel dat hij er van dichtbij wat minder fraai uit ziet. Later lees ik dat de WAW is opgebouwd met kreukelzones en deze delen zijn daar wellicht het gevolg van. De WAW is een velomobiel waar passieve veiligheid op meerdere plaatsen in de constructie is mee genomen, mijn complimenten daarvoor.

Ik grijp de joystickjes, zet aan en zoef weg, dichterbij het asfalt kan niet. Wat nou een velomobiel als rationele keuze. Kiezen is pure emotie en dit beest hoort in TopGear. Het stoeltje helpt prima de kracht over te zetten op de pedalen en voor ik het weet ben ik weer bij het geniepige paadje. Waar ik in de Alleweder alles prima zag, wordt het met de WAW wat meer gokken in mijn lage positie. Met dat grote blad langzaam de dijk op?! Ja hoor, gaat prima. De WAW is immers veel lichter. Bochtje om? Ook geen probleem.

Op de dijk rijd ik opeens 35km/u en dan durf ik niet meer. Ik rem veel te vroeg voor de volgende bocht. Tsja, gebrek aan ervaring. Op kruisingen heb ik ook het gevoel dat ik zo laag zit dat ik niet eens de auto's meer zie achter de grassprieten op de stoep. En drempeltjes nemen? Schuren langs de bodem vrees ik. Tot slot loopt de ketting open en bloot buitenlangs de bodem. Daar gaan we weer: elke week schoonmaken. Bandje achter wisselen is ook een uitdaging door de dubbelzijdige ophanging van het achterwiel. Noot achteraf: dit achterwiel is overigens 26inch, zie meer over de verschillen tussen 20 en 26inch achterwielen in de tests van de Quest/Strada.

Prachtige racer die WAW, maar voor mij te extreem en daardoor niet praktisch genoeg om te forenzen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten