vrijdag 21 december 2012

Welke Velomobiel?

Eenmaal besloten, ga ik op zoek naar een velomobiel. Al zoekend op Internet val ik voor de schoonheid van de Versatile/Orca, te koop bij Flevobike. Volledig onderhoudsvrij! Onderhoudsvrije Rohloff-naaf! Wel wat zwaarder en iets mindere luchtweerstand, maar dat kan toch geen probleem zijn? Toevallig staat er een 2e-hands Versatile op Marktplaats. Bieden, maar hij wordt in een paar dagen voor mijn neus weggekaapt.

Dan ga ik me toch wat meer verdiepen en ga ik testritten afspreken in Velomobiel Walhalla Dronten, bij Flevobike, Alligt en Velomobiel.nl.

Ik zal een dag vrij moeten nemen, want niet alle leveranciers zijn open op zaterdag...Uiteindelijk lukt het en rijd ik op 1 dag in achtereenvolgens een Orca, Alleweder A6, WAW, Quest, Strada en als laatste een oude Mango. Later zal ik bij Sinnerbikes in Groningen nog in een Mango Sport rijden.

Hieronder mijn overzichten, waarop ik uiteindelijk mijn keuze heb gebaseerd. De fietsen staan in willekeurige volgorde. Als referentie mijn oerdegelijke hollandse bukfiets Batavus Stabilo. In groen de zaken die ik goed vind, in oranje de 'afknappers', waar de velomobiel voor mij op af valt.

Velomobiel model Winkel Gewicht (kg) Lengte (m) Draaicirkel (m)
Quest Velomobiel.nl 34.0 2.85 11
Strada Velomobiel.nl 34.5 2.65 8
Strada Carbon Velomobiel.nl
<29.5
2.65 8
Mango plus Sinnerbikes 32.5 2.45 8
Mango sport Sinnerbikes 27.5 2.45 8
WAW Alligt 29.5 2.80 8
Alleweder A6 Alligt 34.0 2.45 8
Sunrider Alligt 45.0 2.78 7
Orca (Versatile) Flevobike 39.5 2.43 6
       
Batavus Stabilo   24.4  
<2


Velomobiel model Wielmaten Versnelling Besturing Luchtweerstand
Quest 1x26" 2x20" (3x20" oud) kiezen stuurstang ++
Strada 1x26" 2x20" kiezen stuurstang +
Strada Carbon 1x26" 2x20" kiezen stuurstang +
Mango plus 3x20" kiezen stuurstang +
Mango sport 3x20" kiezen 2x10 getest stuurstang +
WAW 3x20" kiezen joystick ++
Alleweder A6 3x20" kiezen Rohloff getest stuurstang -
Sunrider 3x20" kiezen joystick -
Orca (Versatile) 3x20" Rohloff joystick -
       
Batavus Stabilo 2x28" 7-naafs   - - -


Velomobiel model Ketting open? Instap Bagage Bijzonderheden
Quest in interieur -  + Gesloten wielkasten
Strada in interieur -  -/+  
Strada Carbon in interieur -  -/+  
Mango plus in interieur -  +  
Mango sport in interieur -  -/+  
WAW onder fiets - - + Heel laag bij de grond
Alleweder A6 bij derailleur achter + ++ Hoge zit
Sunrider bij derailleur achter >2012 volledig gesloten + ++  
Orca (Versatile) volledig gesloten + + Prachtig afgewerkt
       
Batavus Stabilo kettingkast ++ ++  



2 opmerkingen:

  1. De Oude Mango heeft eigenlijk dezelfde body als de Mango Sport , dit model met de bekende inham vanachteren was voor mij een reden om verliefd te worden op de Mango ,dit vind ik nog steeds het mooiste model, toch heb ik voor een plus gekozen ivm de prijs maar deze bevalt prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Gerrit,
    Mooi he, die Mango's? Prijs speelde bij mij zo'n belangrijke rol dat ik geen nieuwe wilde. Ik ben erg blij met mijn Mango Sport omdat die toch een stukje lichter is dan alle andere Mango's (ook de oude, zie Sinner Mango Review via mijn links)....na 15km remmen/optrekken heb ik nog de tong op de knieen als ik bovenaan het viaduct kom. Ik heb geluk gehad met die demo, maar met een Mango Plus of een Strada was ik zeker ook heel tevreden geweest.

    BeantwoordenVerwijderen