zaterdag 5 januari 2013

(Winter) banden voor de Mango (2)

Het valt tegen wat er beschikbaar is aan bandentestinformatie voor de Mango (zie vorige blog), dus ik zal zelf aan de slag moeten.

Achter band
De fiets.nl test heeft geen banden getest die als achterband relevant zijn. Achter is het gebruikelijk om een wat dikkere band te nemen die bij een wat lagere druk (Wim Schermer adviseert 4 Bar, en ik kan bevestigen dat 4.5 Bar echt de max is) meer grip heeft met voldoende lage rolweerstand. Helaas voor mij test Wim Schermer (Quest rijder) dit soort banden bij deze druk alleen met 26". Daar hebben dus alleen Quest en Strada rijders wat aan.

De toppers Super Moto en de Furious Fred vallen om die reden al af: niet beschikbaar in 20". Voor mij bovendien niet interessant omdat ze geen antilekbescherming hebben. Niet praktisch voor dagelijks gebruik.

De negatieve verrassing: Mijn Kojak komt niet best uit de pendeltest. Alleen de Marathon Plus is nog iets minder, bij (te) hoge druk van 5 Bar althans. Want bij 4 Bar maakt het nauwelijks uit en bij 3 Bar presteert de Marathon Plus zelfs beter! Als comfortabele (lage druk) achterband zonder compromis op lekbestendigheid (6 op een schaal van 6 bij Schwalbe) of slijtage is de Marathon Plus eigenlijk een hele redelijke keus.

De positieve verrassing is de Marathon Supreme. De lage rolweerstand gemeten door Wim wordt volgens Schwalbe (voor wat dat waard is) gecombineerd met goede lekbestendigheid (5 uit 6) en een uitstekende grip (6 uit 6). Deze band lijkt daarmee op alle fronten beter dan de Kojak. Dit is opvallend omdat de Supreme de reputatie heeft een slome band te zijn, maar het nieuwe ontwerp oogt wel heel anders, dus wie weet.

Ik bestel een Marathon Supreme en ik let erop dat ik wel de nieuwe versie krijg. Helaas wel duur, ruim 40 euro. Ook check ik bij Sinnerbikes of de Supreme en de Kojak voor geplaatst kunnen worden, want 1 van beiden zal reserveband moeten worden. Dat is mogelijk op de Mango.

De vraag is natuurlijk of de 26" pendeltests zich vertalen naar 20" in de dagelijkse praktijk. Er valt vanalles af te dingen op de testcondities (zie de blog van Wim) en op deze vertaalslag, maar zelf denk ik dat de trend wel OK is. Gezien de beperkte beschikbaarheid van testgegevens, ga ik zelf uitroltests uitvoeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten